tisdag 6 januari 2009

Jag undrar....

Hur ska det vara så svårt att göra "rätt"?

Första problemet måste vara att definera "rätt". Mest resultat för pengarna? Typ som Polisen som blåser så mycket alko-tester att poliserna blir blåa i ansiktet...just det. Jag tror jag skulle sitta och blåsa i baksätet också av den enda anledning att protestera mot idiotiska rps-beslut.

Eller "rätt" såsom mest nytta? Resultat kan man ju mäta i stil med hur många rör polismännen blåser i baksätet. Dvs statistik. Nytta ser jag praktiskt såsom faktiska fylleskallar som blir stoppade. Eller ungdomar som fås att tänka om osv.. skit som inte går att pränta ned på ett papper så någon felavlad politiker kan få cred.

Makt korrumperar. Absolut makt korrumperar absolut.

Jag vill skaffa mig fördelar ständigt. Mänskligt måste jag anta. Skulle jag å andra sidan få ansvar bär ansvar med sig just ansvar.... dvs ett ansvar att göra så mycket nytta, inte bara för dig utan också för samhället och folket.

Aja, kontentan är att jag önskar att folk slutar tramsa och bara försöker göra så mycket gott som möjligt. Inte skaffar sig så mycket fördelar som möjligt, typ vår lilla sovjetsenat i Bryssel som verkar bränna pengar bara för att de kan.

Inga kommentarer: