fredag 17 april 2009

Dumma jävla gammelmedia

"Gör man ett jobb ska man ha betalt"

Citat av någon artist som anser att om jag går ut och skottar på allmäna vägar så ska vägverket eller kommunen betalar mig. Jag gör ju ett jobb. 

Om jag istället ställer mig och skrållar, dansar som om jag vore full och visar röven för ett femvåningshus OCH någon kollar ut: då skall jag ha betalat. 

Precis som att någon i all narscissim stänger in sig i en studio, får sitt verk publicerat på internet och någon i nyfikenhet laddar ner verket. Då ska han självklart också få betalt.

Spotify, nya tidens radio, betala för musiken eller få lyssna på reklam. Oavsett så strömmar pengarna till upphovsmännen som tack för att affärsmodellen gavs förtroende. Problemet är löst. Distributionen kommer att ske via liknande nätverk där du kan betala för en reklamfri tillvaro eller betala genom att gå och pissa i reklampauserna.

Varför ska de då sätta dit Pirate Bay som för det första inte laddat ned ett jotta. För det andra är lika skyldiga till upphovsrättsbrott som Vägverket/Transportstyrelsen är till trafikbrott.

Att lite frihet skrämmer så många.

Inga kommentarer: